1. A modern kor bányászai mindent tudnak rólunk
Napjaink bányászainak feladata a körülöttünk lévô hatalmas mennyiségű adathalmazból „kincsbôl” kinyerni a valóban értékeset. A munkájukat folyamatosan nehezíti, hogy ez az adathalmaz a naponta óriási ütemben és mértékben növekszik. Az adatmennyiség tekintetében hihetetlen számokról beszélhetünk: a világhálón például évente exabájt nagyságrendű adattal bôvül az állomány. Nyilvánvaló, hogy rendkívül nagy hasznot húzhat belôle az, aki közöttük valamilyen szempontok szerint összefüggést talál. Elsôsorban arra keressük a választ, hogy milyen információkkal rendelkezhetnek rólunk?
2. Betűk, karakterek, egyesek és nullák
Digitális világunkban az egyre inkább elterjedő hang és videó alapú információforrások mellett ismereteink nagy részét továbbra is írásokból nyerjük, írásokból melyek betűkből de sokkal inkább karakterekből épülnek föl. Gondoltunk-e már arra, hogy vajon hogyan jönnek létre ezek a karakterek? Hogyan válnak továbbíthatóvá, megjeleníthetővé egy smsben vagy egy e-mailben? Ezeknek a kérdéseknek a megválaszolására nyílik lehetőség a „Betűk, karakterek, egyesek és nullák” című rendhagyó órán.
3. Játék a játékstratégiákkal
Ezen az órán több híres játékkal ismerkedünk meg. Elsôként a 100 Ft-os játékkal. Itt a játékvezetô 100 Ft-ot bocsát licitre. A kikiáltási ár 1 Ft, a maximális lépés a licitben 10 Ft. Aki megnyeri a licitet, az kapja a 100 Ft-ot természetesen a licitált összegért. Ugyanakkor nem csak a legnagyobb licitet kell kifizetni, hanem a második legnagyobb licitet mondó is kifizeti a saját licitjét. Ezt a játékot ki is próbáljuk és levonjuk a tanulságokat. Ezen túl kipróbáljuk a „Fogolydilemma”, a „Nemek harca” és a „Gyáva nyúl” játékokat is.
4. Számítógép architektúrák érdekességei
A téma az elôjeles bináris ábrázolás problémáinak bemutatása lesz a mechanikus szorzó gép bemutatásával kombinálva. Abszolút értékes előjeles ábrázolás, mint a természetes elképzelés a negatív számok ábrázolására. Komplemens ábrázolás indokai, a hozzá vezető matekos háttérrel. Eltolt, vagy feszített ábrázolás, hogy legyen mit tanulnia a diáknak, vagy esetleg van valami indoka is? BCD ábrázolás és a bináris (BCD) kijelzésô óra.
Kövessen minket!